Yoga under graviditet

yogan gör oss mindre stressade, ger oss en ökad kroppsmedvetenhet och ökat självförtroende

Ökat välbefinnande med yoga

Yoga har funnits länge, och är en träningsform som skapar harmoni mellan kropp, sinne, andning och själ. Tanken med yoga är att vi ska få hjälp att vara fullständigt närvarande och där själen kommer till ro. Det finns många fördelar med att utöva yoga, några av dessa fördelar är att yogan gör oss mindre stressade, ger oss en ökad kroppsmedvetenhet, ökat självförtroende, ett mentalt och fysiskt lugn, gör oss gladare, får mer styrka i muskler och leder i kroppen, får en förbättrad cirkulation, ett ökat fokus samt får en hjälp att kunna hantera situationer som är jobbiga. Bättre sömn är en annan fördel som kommer på köpet genom att utöva yoga. 

Yoga och graviditet

Gravidyoga ger dig alla dessa positiva effekter, men den ger dig även verktyg till att få en mer positiv graviditet och i sin tur en mer positiv upplevelse av din förlossning. Yoga gynnar både ditt eget och ditt barns välbefinnande och handlar mycket om att kunna vara helt närvarande och är i sin tur en hjälp för dig att kunna uppleva graviditeten klarare. Du lär känna din kropp bättre och yogan hjälper även till att träna upp din styrka och uthållighet, förebygger skador samt får tillgång till avslappningsövningar. Yogan hjälper till att stärka kroppen under graviditeten och gör även att du kommer känna dig smidigare. Problem under graviditeten, såsom ryggont, kan även lindras eller förebyggas genom yogan. Gravidyoga innehåller en del andningsövningar, avslappning och meditation som även ska kunna fungera som en förberedelse inför förlossningen.

Bra att ha när du utövar yoga är bekväma kläder, gärna en tunn matta med bra fäste, en filt och eventuellt en kudde. Till sittande övningar så kan det vara bra med en meditationskudde, som inte är för fast och inte för hög, eller en liten pall. Välj helst en pall om du har åderbråck eller har problem med knäna.