Yoga efter förlossning

Mamma-babyyoga fungerar som hjälp för att återställa din kropp efter graviditeten och förlossningen på ett skonsamt sätt

Det finns många fördelar med att utöva yoga, några av dessa fördelar är att yogan gör oss mindre stressade, ger oss en ökad kroppsmedvetenhet, mer självförtroende, ett mentalt och fysiskt lugn, gör oss gladare, får mer styrka i muskler och leder i kroppen, får en förbättrad cirkulation, ett ökat fokus samt får en hjälp att kunna hantera situationer som är jobbiga. Bättre sömn är en annan fördel som kommer på köpet genom att utöva yoga. Att utöva yoga efter förlossningen ger dig även mer trygghet inför din nya roll som förälder, som ibland kan vara lite svajig i början.  

Mamma-babyyoga fungerar som hjälp för att återställa din kropp efter graviditeten och förlossningen på ett skonsamt sätt. Yogan ger dig tillgång till skonsam träning, som är bra att börja med efter en förlossningen, då yogan bland annat hjälper dig att träna magmusklerna och bäckenbotten på ett skonsamt sätt. Du får mer energi och stärker dina muskler samt hjälper dig att vara mer avslappnad och närvarande med ditt nyfödda barn. Denna yoga är gjord för att du ska kunna träna yoga med ditt barn närvarande, för att samtidigt kunna få en mysig och avslappnande stund tillsammans med ditt barn. Något som både nyblivna föräldrar och barn behöver och mår väl av.

Bra att ha när du utövar yoga är bekväma kläder, gärna en tunn matta med bra fäste, en filt och eventuellt en kudde. Till sittande övningar så kan det vara bra med en meditationskudde, som inte är för fast och inte för hög, eller en liten pall. Välj helst en pall om du har åderbråck eller har problem med knäna.