Avslappning under graviditet

Att känna sig avslappnad och mindre stressad under graviditeten gör att du kan uppleva din graviditetpå ett mer positivt sätt

Att känna sig avslappnad och mindre stressad under graviditeten gör att du kan uppleva din graviditet på ett mer positivt sätt. Att veta hur man ska göra för att slappna av, samt hur det ska kännas i kroppen när den är avslappnad är även i sin tur en stor hjälp inför din förlossning, då det under förlossningen är av stor vikt att kunna slappna av för att hantera smärtan på ett bra och mer effektivt sätt. En stor hjälp är mindfulness, och är ett sätt att vara här och nu. Uppnår den blivande mamman avslappning och ett lugn under graviditeten påverkas till och med barnet på ett positivt sätt under tiden i livmodern. Detta för att även fostret tar del av lugn- och rohormoner från mamman. Ett barn som under tiden i magen regelbundet exempelvis fått lyssna på avslappningsmusik, kan känna igen den musiken även efter födseln och då bli lugn av det.

Guidad avslappningsträning

Något som är enkelt och okomplicerat, men som dock är bra och effektivt är guidad avslappningsträning. Dessa övningar hjälper dig att lära känna din kropp, hur den känns när den är avslappnad jämfört med när den är spänd. Du får tips och övningar som hjälper dig att slappna av i hela din kropp. Genom att träna avslappningsträning regelbundet, kan det göra att du känner dig mer avslappnad  i din vardag och inte bara just i det ögonblicket som du utför din avslappningsträning. Det gör i sin tur även att du får en bättre sömn. Mental träning och avslappningsträning sänker grundspänningsnivån i kroppen och hjälper dig därmed att lättare kunna hantera stress.

Mindfulness

Mindfulness handlar om att leva i nuet, att fokusera på att vara medveten om sig själv och det som sker just nu och att hitta ett lugn och ett fokus i vardagen. Det finns övningar som kan hjälpa dig med att träna mindfulness. Du behöver dock inte känna att du måste ligga hemma i ett avslappnat tillstånd för att lära dig mindfulness, du kan göra det även när du exempelvis är ute på en promenad i skogen. Skillnaden är då att du tränar mindfulness i rörelse. Under graviditeten, speciellt under den senare delen, så kan det kännas tungt och kan vara svårt att komma till ro. Ofta hittar man ingen bekväm ställning att sova i. Ett hjälpmedel kan då exempelvis vara en gravidkudde, som kan hjälpa till att hitta en bekvämare ställning att vila i eller under nattsömnen. Många besväras även av foglossning, som kan göra ont. Smärtan beror på att kroppens leder, under graviditeten, blir rörligare, särskilt i bäckenet eftersom det ska kunna vidga sig under förlossningen. Ett foglossningsbälte kan då vara till stor hjälp och finns i olika storlekar.