Avslappning efter förlossningen

Mental träning och avslappningsträning sänker grundspänningsnivån i kroppen och hjälper dig därmed att lättare kunna hantera stress

Att känna sig avslappnad och mindre stressad även efter förlossningen är viktigt. Ditt barn känner om du är avslappnad eller inte, och ditt barn påverkas positivt av att det känner ett lugn i sin omgivning. Barnet känner av lugn- och rohormoner från mamman. Har barnet fått lyssna på avslappningsmusik under graviditeten, så kan barnet även efter födseln känna igen samma musik och då känna ett lugn och en trygghet i denna musik.

Guidad avslappningsträning

Något så enkelt och okomplicerat som guidad avslappningsträning kan vara till stor hjälp för att lära känna sin kropp samt få tips och övningar som hjälper dig att slappna av i hela din kropp. Det kan göra att du känner dig mer avslappnad i din vardag genom att utföra det regelbundet, och inte bara just i det ögonblicket som du utför din avslappningsträning. Det gör i sin tur även att du får en bättre sömn.

Mindfulness

En stor hjälp är mindfulness , och är ett sätt att vara här och nu. Du behöver dock inte känna att du måste ligga hemma i ett avslappnat tillstånd för att lära dig mindfulness, du kan göra det även när du exempelvis är ute på en promenad i skogen. Skillnaden är då att du tränar mindfulness i rörelse.

Mental träning och avslappningsträning sänker grundspänningsnivån i kroppen och hjälper dig därmed att lättare kunna hantera stress.