Yoga inför förlossning

Yoga gynnar både ditt eget och ditt barns välbefinnande

Mer positiv förlossning med yoga

Genom att utöva yoga blir du mer lugn, rörlig och stark. Du får ökad tillit till din kropp och ger dig inre kraft. Det stärker kroppen och ökar smidigheten. Har du ryggont eller andra problem som har med graviditeten att göra, så kan det lindras eller förebyggas med hjälp av yoga. Yogan hjälper till att kunna få en mer positiv graviditet och en mer positiv förlossning. Yoga gynnar både ditt eget och ditt barns välbefinnande och handlar mycket om att kunna vara helt närvarande och är i sin tur en hjälp för dig att kunna uppleva graviditeten klarare. Det finns många andra fördelar med att utöva yoga, några av dessa fördelar är att yogan gör oss mindre stressade, ger oss en ökad kroppsmedvetenhet, mer självförtroende, ett mentalt och fysiskt lugn, gör oss gladare, får mer styrka i muskler och leder i kroppen, får en förbättrad cirkulation, ett ökat fokus samt får en hjälp att kunna hantera situationer som är jobbiga. Bättre sömn är en annan fördel som kommer på köpet genom att uttöva yoga. 

Just förlossningsyogan fungerar som en förberedelse inför din förlossning. Den hjälper dig att acceptera smärtan under förlossningen. Du får hjälp att hantera värkarna genom att bland annat träna på att slappna av, att andas rätt samt att förbereda dig mentalt. Du hämtar även kunskap om både dig själv och själva förlossningen. Många känner en oro för smärtan inför förlossningen, där kan yogan vara till stor hjälp. Istället för att försöka fly från smärtan och trycka bort den, så hjälper yogan dig att acceptera den och istället vara i smärtan. Smärtan blir då inte något som kroppen ser som en fara. Smärtan försvinner inte, men rädslan för smärtan kan försvinna och då känner du dig tryggare och i sin tur mer avslappnad och ger då en smärtlindring under din förlossning.Yogan ger dig verktyg till att klara av och acceptera olika situationer som kan vara påfrestande, som exempelvis en förlossning. 

Bra att ha när du uttövar yoga är bekväma kläder, gärna en tunn matta med bra fäste, en filt och eventuellt en kudde. Till sittande övningar så kan det vara bra med en meditationskudde, som inte är för fast och inte för hög, eller en liten pall. Välj helst en pall om du har åderbråck eller har problem med knäna.