Avslappning innan graviditeten

Avslappning har en stor och ibland avgörande betydelse för att lyckas bli gravid, om svårigheter skulle finnas.

I dagens samhälle så finns det mycket stress med höga krav, och detta kan i sin tur leda till en stress som kan vara skadlig och som gör att man inte alltid mår så väl. Känner man sig stressad så leder det även många gånger till att man får en försämrad sömn.

Stress – en negativ påverkan inför en graviditet

Stress, oro och ångest är skadligt i många avseenden, och kan även göra att det kan finnas svårigheter med att bli gravid, faktiskt så mycket som mer än dubbelt så stor risk. Många studier visar på att stress kan vara just en orsak till att man inte blir gravid. Det är inte endast den fysiska stressen, utan även den mentala/psykiska stressen som har en betydelse. Just därför är avslappning en stor och ibland avgörande betydelse för att lyckas bli gravid, om svårigheter skulle finnas.

Vad händer då i kroppen?

För att kunna bli gravid så måste samlaget ske i närheten av kvinnans ägglossning. Att ha samlag från 5 dagar före ägglossning fram till ägglossningen äger rum är idealiskt, då man vill pricka in det med ägglossningen och spermierna kan överleva i livmodern i upp till 5 dagar. Ägglossning har du ca 2 veckor före nästa mens. Långt ifrån alla har en regelbunden menstruationscykel, en oregelbunden menstruationscykel är lika normalt som en regelbunden men kan såklart då vara svårare att pricka in tiden för ägglossning, utan hjälp av ägglossningstest, eftersom det varierar från månad till månad. Stress kan dock störa denna menstruationscykel.

Kortisol är ett stresshormon som bildas vid stress, och förhöjda nivåer av kortisol hämmar bland annat LH, som är ett hormon som stimulerar könshormonerna. Det finns även en teori om att depression, nedstämdhet och stress över att inte bli gravid ökar produktionen av hormonet prolaktin, som i sin tur kan störa menscykeln. Studier visar på att en stor hjälp för att kunna lära sig att slappna av och känna sig mindre stressad är att lära sig en metod som hjälp för att kunna slappna av.

Hjälp till avslappning

Känner man sig stressad och har svårt att veta hur man ska kunna varva ner och slappna av lättare så finns det tips och metoder som fungerar som ett hjälpmedel i vardagen. Dessa tips kan underlätta mer än vad du kanske tror, men gäller såklart att välja det sätt som passar dig. Akupressur kan vara till hjälp, för att nämna ett exempel, likaså avslappningsmusik, massage, yoga och mindfulness. Även något så enkelt som örter och örtteer har en lugnande och rogivande effekt, och inte minst guidad avslappningsträning.

Det finns även studier gjorda på att om man får perspektiv på tillvaron, ett ökat självförtroende samt en bättre självbild så kan det hjälpa till i stresshanteringen. Här kommer den mentala träningen in som en hjälp för att kunna uppnå detta.